Bergen: Kurs om kvalitet i helse- og omsorgssektoren
Vi møtte Siv Wergeland i forbindelse med at hennes selskap arrangerer kurs i kvalitetsledelse i Bergen 29. mai 2018. – Omsorgs- og helsetjenestene i kommunene har fantastiske fagpersoner som er levende opptatt av brukere og pasienter. Men ofte skorter det på system for kvalitet. Kvalitetsledelse er å sette sunn fornuft i system, og sikre at brukerne får gode tjenester, sier Wergeland.
Kursinnhold
Kurset tar opp problemstillinger som må være på plass i en organisasjon som driver med helse- og sosialtjenester, og som organisasjonen blir målt på hver dag i møte med brukerne, - og av og til i fylkesmannens tilsyn med tjenestene:
- Hva er kvalitet og systematisk kvalitetsforbedring?
- Krav til et styringssystem i henhold til ny forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring og ISO 9001:2015
- Hvorfor er kvalitetsforbedring et ledelsesansvar?
- Hvordan legge til rette for systematisk kvalitetsforbedring?
- Metode og evaluering av aktiviteter og oppfølging av resultater
Kursportalen «standard.no»
Kurset, som har fått god evaluering, og som på mange måter er skreddersydd de utfordringene kommunene står i akkurat nå når det gjelder kvalitet i tjenestene, blir kommunisert gjennom kursportalen til standard.no. Dette er en kursportal som er lite kjent fagmiljøene dette gjelder i kommunene, og er kanskje en terskel å komme over når det gjelder å gjøre kurset og fagkompetansen kjent.