Suksess med prosjektlederkurs for kommuner
Bedre Organisasjon har siden de siste årene hatt stor suksess med prosjektlederkurs skreddersydd for kommuner. Dels har kursene vært gjennomført som nettkurs i samarbeid med KS Agenda, og dels som kursopplegg i enkeltkommuner. Opplegg i enkeltkommuner har da vært knyttet til en endringsprosess på tvers av sektorer, der det er behov for mange prosjektledere og prosjektansvarlige.
- Kurset har gitt meg ny kunnskap og forståelse for det å arbeide i prosjekt, og er veldig relevant for oppgaver jeg sitter med til daglig, sier en av deltagerne i evalueringen til kurset.
- Selv med lite bakgrunnskunnskap var det greit å forstå språk og begreper, sier en annen deltager.
Oppskrift: Dialog og skreddersøm
Oppskriften på et kurs i prosjektledelse fra Bedre Organisasjon har blant annet følgende ingredienser:
Kurset bygger på hovedprinsippene i anerkjent prosjektmetodikk (Prince 2)
Innholdet er tilrettelagt med språk, begreper og eksempler som er tatt fra en kommunal hverdag, og som er mest mulig relevant for deltagere.
Det pedagogiske opplegget varierer mellom avgrensede teoriøkter, dialog i plenum og arbeid med case i grupper som er hentet fra typiske utviklingsprosjekt i kommunene.
Kurset går over tre dager, med 1-2 uker mellom hver kursdag. Mellom kursdagene får deltagerne mulighet til å arbeide med egne prosjektplaner. Det gir også mulighet til å drøfte konkrete prosjekt fra deltagerkommunene i plenum. Og vi rådgir gjerne kommunene i deres egne prosjektplaner.
Teams har vist seg å være en utmerket plattform, både for undervisning og dialog i plenum, og for arbeid i grupper. Kunnskap og engasjement er imponerende i deltagerne på disse kursene, og de skårer høyt på gleden ved å delta i case-arbeid i grupper.
Opplegget gir også mulighet til å invitere inn spesialister som kan belyse ulike sider ved prosjekt. For eksempel den beviste kommunedirektøren som har en dialog med deltagerne om strategisk styring av prosjekt, eller kommunikasjonssjefen som øser av erfaringer med kommunikasjonsutfordringene ved prosjekt i kommuner.
I tillegg til grunnkonseptet kan vi skreddersy kurs i prosjektledelse og prosjektstyring for den enkelte kommunes behov – og for bakgrunnen for de som deltar. Og selvsagt ligger det noen ekstra muligheter i å arbeide i fysiske samlinger.
Overveldende tilbakemeldinger
Prosjektlederkompetanse i andre sammenhenger har ofte framstått som en eksklusiv kompetanse med omstendelig metodikk og mange fremmedgjørende (engelske) fagtermer. Terskelen er høy, selv for dyktige fagfolk fra ulike kommunale sektorer når det gjelder å skaffe seg en prosjektkompetanse som fungerer i praksis.
Vi har i etterkant av hvert kurs gjort en grundig evaluering, og ble først lettet, og etter hver enda mer entusiastisk, av tilbakemeldingene. Nedfor viser vi svarene på spørreskjemaet for kurset som gikk februar 2023 som er det siste som ble kjørt for KS:
På en skala fra 1 – 6 ligger tilbakemeldingene fra 5,1 – 5,8, tilbakemeldinger som både går på innhold og gjennomføring. I forhold til tidligere kurs er bildet det samme, med unntak av treningsoppgavene som lå på 4-tallet. Vi arbeider imidlertid kontinuerlig med å gjøre språk, case og treningsoppgaver så relevant som mulig, og ser at vi også her treffer deltagerne og deres prosjekt hjemme. Når vi kjenner til hvor utfordrende deltagere fra kommuner har opplevde kurs i dette temaet, enten det var rettet mot privat eller offentlig sektor, er tilbakemeldingen i våre kurs slående.
Hvorfor er prosjektkompetanse viktig i kommunene?
Kommunene er utsatt for en stor endringstakt, og trenger systematikk for oppstart, planlegging, gjennomføring og ikke minst for å høste gevinster av prosjekt. Kvaliteten i beslutninger og forankring forplanter seg gjennom hele prosjektforløpet. Med bedre kompetanse øker også gjennomføringskraften. Ikke minst vektlegger legges stor vekt på effektene prosjektene skal ha på framtidig drift. Det er derfor viktig å ikke slippe prosjektene når de er gjennomført, men sikre at effektene av prosjektet blir fulgt opp i driften etterpå.