Organisasjonsutvikling trenger lederkompetanse
Vi i Bedre Organisasjon har brukt tid høsten 2020 på evaluere vårt opplegg for opplæring i prosjektstyring. Blant annet har vi sett vår erfaringer i sammenheng med anerkjente metoder for prosjektstyring som Prince 2, og den norske varianten utviklet for offentlig sektor, Prosjektveiviseren. I denne nettportalen kommer vi til å legge ut viktig stoff og verktøy om prosjektstyring av organisasjonsprosjekter framover.
Men la oss foregripe noen konklusjoner:
Hovedprinsippene for det mest anerkjente prosjektstyringsmetodikken, Prince 2, er like aktuelle og grunnleggende for god prosjektstyring. Vi snakker da om 7 prinsipp der vi kan framheve tre: «kontinuerlig forretningsmessig forankring», og «definerte roller og ansvar» . Her vil vi framheve samspillet mellom prosjektleder og prosjekteier, og metodikken med å «styre i faser», der faseovergangene er viktige beslutningspunkter i prosjektene. (Referanse: Metier OEC)
For styring og ledelse av organisasjonsprosjekt, for eksempel i kommuner, finner vi Prince 2 bort imot ubrukelig. Dette skyldes at metoden er tilpasset store teknologisk og forretningsmessige krevende prosjekt, og slik er en metode for fagspesialister. Riktignok er nedskalering av metodikken til ditt behov en del av metodikken, men kompleksiteten blir lett overveldende for de som har enklere prosjekt.
At Prince 2 på norsk er ubrukelig skyldes også at oversettelsen til norsk av engelske fagbegreper er svært dårlige. Du får nærmest en følelse at mye av materialet kun er underlagt en teknisk google-oversettelse. Hvordan mange tusen norske fagfolk sertifisert i Prince 2 påvirker norsk fagspråk kan vi bare gremmes over!
Den norske «Prosjektveiviseren», som er utformet for offentlige IKT-prosjekt, og som tilrettelegges av Digitaliseringsdirektoratet, bygger på Prince 2. Men systemet er gitt en god og gjennomarbeidet norsk språkdrakt. Portalen har også en god og lett tilgjengelig design. Prosjektveiviseren kan gjerne være det metodiske sentrum for prosjektstyring i en kommune, og kan skreddersys og tilpasses for ulike formål. Likevel kan også Prosjektveiviseren oppleves teknisk og fremmed for «ikke-teknokrater».
God prosjektstyring krever god ledelse!
Det som slår oss når vi ser over fagstoffet fra Prince 2 og Prosjektveiviseren, er at den viktigste suksessfaktoren i vellykket organisasjonsutvikling mangler: god ledelse og kommunikasjon.
Det kan også være en av grunnene til at mange opplegg i kommunene for å få til god prosjektstyring har mislyktes. Prosjekt er mer enn system og verktøy. Prosjekt er ikke minst å få kompetanse, engasjement og innsats til å virke i samme retning og mot de samme mål. Det er også å motivere medarbeiderne til å ta i bruk det som er utviklet i prosjektene, og få folk til å trives i en organisasjon i endring. Å få til dette krever mer enn system – det krever ledelse.
Derfor har vi pekt på to avgjørende roller i organisasjonsutvikling: Den overordnede prosjekteieren som både har det strategiske blikket på organisasjonen, og som evner å både motivere og korrigere. Prosjektlederen som i organisasjonsprosjektene skal fronte prosjektet både i forhold til brukere av tjenestene, og alle som skal gi et bidrag i prosjektet. Ikke minst krever det noe som den internasjonale metodikken ikke tar høyde for: Samspillet med ansatte og tillitsvalgte i endringsprosesser som ligger i det nordiske arbeidslivet, og som er eksplisitt nedfelt i hovedavtalen mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i offentlig sektor. Dette gjør at organisasjonspsykologi og endringsledelse er helt nødvendig kompetanse i organisasjonsprosjekt.
Her er vi inne på temaer Bedre Organisasjon vil ta opp framover: Hvordan bygge intern kompetanse for organisasjonsutvikling i en kommune, som både ivaretar behovet for systematikk og verktøy, og som bygger inn en lederkompetanse som gir kommunene en reell mulighet til å lykkes!