Det tas i bruk god metodikk for styring av organisasjonsprosjekt i kommunene. Ofte mangler den avgjørende faktoren: Lederkompetanse! Vi vil framheve prosjektledelse som en lederdisiplin!
All in Tema
Det tas i bruk god metodikk for styring av organisasjonsprosjekt i kommunene. Ofte mangler den avgjørende faktoren: Lederkompetanse! Vi vil framheve prosjektledelse som en lederdisiplin!
Istedenfor å kopiere organisasjonsmodeller fra andre kommuner, foreslår vi å gjøre en analyse av hvilke behov organisasjonen skal løse. Deretter kan vi justere eller bygge en organisasjon på grunnlag av de spesielle behov driftsorganisasjonen i vår kommune skal løse.
Da Jarle Landås kom som rådmann til Radøy kommune i 2012, oppdaget han behovet for en ny administrativ organisering. Radøy gikk på mange måter mot strømmen, og etablerte en mindre flat struktur – med et eget kommunalsjefnivå.
«Flat struktur» eller «tonivå»? Er dette begreper som dekker dagens organisering av norske kommuner? Hvordan sammenfatte et teorigrunnlag for organisasjonsutvikling i praksis?
KOSTRA (kommune-stat-rapportering) brukes i liten grad av HR-folkene i kommunene som støtte for organisasjonsutvikling. Slike folk vet om mulig endra mindre om statens inntektssystem overfor kommunene. Det de burde vite, er at om du kombinerer data fra disse to kildene, kan du få ett effektivt analyseverktøy i forhold til kommuneorganisasjonen. Med andre ord Telemarksforsknings iKOSTRA-verktøy.
I den tredje artikkelen om kvalitetsledelse tek Siv Wergeland oss med til Sykkylven kommune som i vår har starta et arbeid for systematisk kvalitetssikring i helse- og omsorgstjenestene.
I artikkel 2 i temaet om kvalitetsstyring i helse- og omsorgssektoren tar Siv Wergeland opp sentrale ledelsesverktøy i forbedringsarbeidet, blant annet risikokartlegging, interne revisjoner og bruk av system for målstyring og avvikshandtering.
Proaktiv lederadferd er avgjørende for lavere sykefravær, og forskjellen skapes i relasjonen mellom leder og medarbeider. Og all proaktiv lederadferd virker - enten positivt eller negativt. Her setter vi ord på proaktiv lederadferd som virker positivt!
Mange kommuner har et sykefravær på over 10 prosent. Ofte kommer initiativet til å gjøre noe med det som et verbalpunkt i budsjettet for neste år. Som igjen er opptakten til en kampanje som oppnår en viss effekt så lenge kampanjen varer – så stiger sykefraværet til gamle høyder. Kan vi etablere et veikart for lavere sykefravær der dette er en del av ressursstyringen – og må følges opp like tett som økonomistyringen i kommunen?
Dette er første artikkel av to om å utvikle et veikart for strategiske beslutninger for å få ned sykefraværet i en kommune. Kommunene sliter med et sykefravær på omkring 10 prosent – tross inkluderende arbeidsliv, tross forskning, kampanjer og satsninger gjennom flere tiår. Midt i et virvar av gode intensjoner og forsøk – kan vi likevel se konturene av en tilnærming til sykefravær som ha muligheter til å lykkes?
Trass alle satsinger på å få ned sykefraværet i norske kommuner, er det stabilt høyt, eller sågar svakt økende. En framgang er det likevel at KS nå serverer sammenlignbare tall for alle norske kommuner. Et viktig utgangspunkt for strategi og tiltak på dette område i din kommune!
Alle kommuner trenger et strategisk sterkt lederskap. Her presenterer vi et dagsprogram for å starte utviklingen av en slik ledergruppe. Programmet ble kjørt for enhetslederne i helse- og sosialsektoren i Porsgrunn kommune, men kan lett tilpasses for mange ledergrupper. Her har vi fokus på programmet.
Dette er en måte å få opp et tema som angår dere ute i kommunene, og som sikrer at problemstillingene dere synes er relevante kommer med. Vi starter med et oppspill der vi presenterer noen skisser til tema og noen problemstillinger som vi trenger hjelp til å komme videre med.
Fagdebatten om New Public Management og det som blir lansert som avløseren, New Governance, når av og til ned til praktikerne som etter fattig evne forsøker å utvikle en kommuneorganisasjon til beste for befolkningen.
Kommune- og regionreformen er vedtatt i Stortinget, og ansvaret for å lykkes er spilt over til kommunene og fylkeskommunene selv. Hvem får ansvar for å ta tak i disse prosessene, og sørge for at de kommer inn i forsvarlige prosesser lokalt? Hvem tar ansvar for de langsiktige prosessene som fører til de gevinstene som kommunalministeren har markedsført? Det koker ned til ett spørsmål: Hvem utformer og vokter strategiene for de heftige omstillingsprosessene kommunene er inne i?